Nout??i ?i evenimente

A.B.A.R consider? inoportune  modific?rile Legii 407 (cu privire la asigur?ri) cīt ?i a Legii 414  īn partea ce ?ine de imposibilitatea brokerilor de asigurare de a comercializa poli?e de asigurare de tip RCA ?i Carte Verde. 

Asocia?ia s-a adresat mai multor insitu?ii na?ionale ?i interna?ionale referitor la impactul negativ pe termen lung al acestor modific?ri, drept temei fiind mai multe aliniate din Directiva (UE) 2016/97 cu privire la distribu?ie, īn care este clar specificat cine poate distribui produsele de asigurare ?i primi pentru aceasta remunera?ie.

Totodat?, consider?m declara?iile unor institu?ii care au afirmat c? poli?ele de asigurare sunt mai scumpe din cauza brokerilor de asigurare ca fiind unele populiste ?i lipsite de argumete economice.

A.B.A.R. r?mīne convins? c? brokerii de asigurare reprezint? o verig? important? pentru pia?a de asigur?ri din R.M. ?i trebuie sa fie prezen?i la comercializarea poli?elor de asigurare inclusiv ?i cele obligatorii de tip RCA ?i Carte Verde.

Activitatea brokerilor din domeniul asigur?rilor ar putea fi īngreunat? īn urma modific?rilor legislative la Legea cu privire la asigur?ri, pe care Parlamentul le examineaz? īn ?edin?a de ast?zi. Amendamentele propuse pentru lectura a doua vin cu o serie de condi?ii mult mai dure pentru brokeri. De?i amendamentele au fost propuse anterior de c?tre Comisia Na?ional? a Pie?ei Financiare pentru dezbateri publice c?tre institu?iile ?i p?r?ile interesate, primind īn totalitate avize negative de la operatorii pie?ei, de la Consiliul Concuren?ei, Delega?ia Uniunii Europene etc., acestea se reg?sesc īn proiectul de lege.

Potrivit modific?rilor, se propune īntroducerea, textului ”īn baza unui comision achitat de asigurat”. Acest lucru ar īnsemna c? asigur?torul stabile?te un pre? al asigur?rii, iar brokerul de asigurare ī?i pune deasupra un comision pe care īl pl?te?te consumatorul. Īn acest sens, companiile de brokeri īn asigur?ri sus?in c? nu este corect ca s? fie lasat? la discre?ia brokerului de asigurare stabilirea de sine st?t?tor a pre?ului asigur?rii, fapt ce poate scumpi neargumentat pre?ul asigur?rii pentru consumatorul neavizat. Pe de alt? parte, aceast? practic? poate duce la crearea de scheme de evaziuni fiscale. De asemenea, aceast? prevedere va crea o concuren?? neloial? īntre brokerii de asigurare ?i celelalte verigi de distribu?ie a asigur?rilor, reglementate de prezenta lege (agen?i de asigurare, agen?i bancassurance ?i personalul propriu al asigur?torilor), care vor putea īncasa comisioane de la asigur?tor ?i nu de la consumator.

La fel, se propune ca asiguratul, persoan? juridic?, s? transfere prima de asigurare nemijlocit la contul bancar al asigur?torului. Īn opinia brokerilor, aceast? prevedere va crea un impediment major pentru consumatori, avānd īn vedere c? ace?tia contacteaz? brokerii de asigurare pentru īncheierea unei asigur?ri, iar facturile ar urma s? le ridice de la asigur?tori. Īn prezent, brokerul de asigurare deserve?te consumatorul de la cererea de asigurare, īncasarea banilor, facturarea, emiterea poli?ei ?i contractului de asigurare, pān? la asisten?a īn caz de survenire a riscului asigurat.

O alt? propunere care se reg?se?te īn document se refer? la faptul ca agen?ii de asigurare persoan? juridic? s? dispun? de un capital social de 100.000 lei, iar brokerii de – 400.000 lei. Acest fapt, sus?in exper?ii din domeniu, va duce la faptul c? se va limita accesul juc?torilor noi la pia?a de profil. Mai mult, cei existen?i ar disp?rea, fapt care va duce la pierderea locurilor de munc?, care poate atinge cifra de peste 1.000 de angaja?i.

Un alt amendament propune de a interzice intermediarilor īn asigur?ri de a īncasa remunerare/comisioane/alte pl??i din intermedierea contractelor de asigurare RCA ?i Carte Verde. Īn acest mod, īn opinia brokerilor, se dore?te excluderea din pia?a de profil a unei verigi importante de protec?ie a intereselor consumatorilor, numit? brokeri de asigurare.

Anterior, CActivitatea brokerilor din domeniul asigur?rilor ar putea fi īngreunat? īn urma modific?rilor legislative la Legea cu privire la asigur?ri, pe care Parlamentul le examineaz? īn ?edin?a de ast?zi. Amendamentele propuse pentru lectura a doua vin cu o serie de condi?ii mult mai dure pentru brokeri. De?i amendamentele au fost propuse anterior de c?tre Comisia Na?ional? a Pie?ei Financiare pentru dezbateri publice c?tre institu?iile ?i p?r?ile interesate, primind īn totalitate avize negative de la operatorii pie?ei, de la Consiliul Concuren?ei, Delega?ia Uniunii Europene etc., acestea se reg?sesc īn proiectul de lege.

Potrivit modific?rilor, se propune īntroducerea, textului ”īn baza unui comision achitat de asigurat”. Acest lucru ar īnsemna c? asigur?torul stabile?te un pre? al asigur?rii, iar brokerul de asigurare ī?i pune deasupra un comision pe care īl pl?te?te consumatorul. Īn acest sens, companiile de brokeri īn asigur?ri sus?in c? nu este corect ca s? fie lasat? la discre?ia brokerului de asigurare stabilirea de sine st?t?tor a pre?ului asigur?rii, fapt ce poate scumpi neargumentat pre?ul asigur?rii pentru consumatorul neavizat. Pe de alt? parte, aceast? practic? poate duce la crearea de scheme de evaziuni fiscale. De asemenea, aceast? prevedere va crea o concuren?? neloial? īntre brokerii de asigurare ?i celelalte verigi de distribu?ie a asigur?rilor, reglementate de prezenta lege (agen?i de asigurare, agen?i bancassurance ?i personalul propriu al asigur?torilor), care vor putea īncasa comisioane de la asigur?tor ?i nu de la consumator.

La fel, se propune ca asiguratul, persoan? juridic?, s? transfere prima de asigurare nemijlocit la contul bancar al asigur?torului. Īn opinia brokerilor, aceast? prevedere va crea un impediment major pentru consumatori, avānd īn vedere c? ace?tia contacteaz? brokerii de asigurare pentru īncheierea unei asigur?ri, iar facturile ar urma s? le ridice de la asigur?tori. Īn prezent, brokerul de asigurare deserve?te consumatorul de la cererea de asigurare, īncasarea banilor, facturarea, emiterea poli?ei ?i contractului de asigurare, pān? la asisten?a īn caz de survenire a riscului asigurat.

O alt? propunere care se reg?se?te īn document se refer? la faptul ca agen?ii de asigurare persoan? juridic? s? dispun? de un capital social de 100.000 lei, iar brokerii de – 400.000 lei. Acest fapt, sus?in exper?ii din domeniu, va duce la faptul c? se va limita accesul juc?torilor noi la pia?a de profil. Mai mult, cei existen?i ar disp?rea, fapt care va duce la pierderea locurilor de munc?, care poate atinge cifra de peste 1.000 de angaja?i.

Un alt amendament propune de a interzice intermediarilor īn asigur?ri de a īncasa remunerare/comisioane/alte pl??i din intermedierea contractelor de asigurare RCA ?i Carte Verde. Īn acest mod, īn opinia brokerilor, se dore?te excluderea din pia?a de profil a unei verigi importante de protec?ie a intereselor consumatorilor, numit? brokeri de asigurare.

Anterior, Consiliul Concuren?ei a precizat astfel de prevederi contravin art. 3, alin (1) din Legea concuren?ei, potrivit c?ruia Statul asigur? libertatea activit??ii de īntreprinz?tor, protec?ia concuren?ei loiale ?i ap?rarea drepturilor ?i intereselor īntreprinderilor ?i ale cet??enilor, contra practicilor anticoncuren?iale ?i concuren?ei neloiale. Mai mult, Consiliul Concuren?ei men?ioneaz? c?: ”Prevederi similare, ce ar limita activitatea intermediarilor īn asigur?ri īn cadrul procesului de distrubu?ie a asigur?rilor nu exist? īn cadrul normativ comunitar ?i anume Directiva 2016/97 a Parlamentului European ?i a Consiliului UE din 20.01.2016 privind distribu?ia īn asigur?ri”.onsiliul Concuren?ei a precizat astfel de prevederi contravin art. 3, alin (1) din Legea concuren?ei, potrivit c?ruia Statul asigur? libertatea activit??ii de īntreprinz?tor, protec?ia concuren?ei loiale ?i ap?rarea drepturilor ?i intereselor īntreprinderilor ?i ale cet??enilor, contra practicilor anticoncuren?iale ?i concuren?ei neloiale. Mai mult, Consiliul Concuren?ei men?ioneaz? c?: ”Prevederi similare, ce ar limita activitatea intermediarilor īn asigur?ri īn cadrul procesului de distrubu?ie a asigur?rilor nu exist? īn cadrul normativ comunitar ?i anume Directiva 2016/97 a Parlamentului European ?i a Consiliului UE din 20.01.2016 privind distribu?ia īn asigur?ri”.

sursa: www.bizlaw.md

       O noua sedinta a avut loc astazi la C.N.P.F. ,unde presedinte A.B.A.R. a discutat cu membrul Consiliului de Administra?ie dl. Viorel MIRON despre noile modificari  si anume H O T ? R Ā R E A cu privire la modificarea ?i completarea Anexei nr.2 la Hot?rārea Comisiei Na?ionale a Pie?ei Financiare nr.26/10 din 13 iunie 2013 cu privire la primele de asigurare obligatorie de r?spundere civil?, efectele implementarii acestei hotariri cit si aspecte ce tin neconformarea mai multor participanti la noile modificari. S-a accentuat ca atit companiile de asigurari cu forta de vinzare proprie cit si brokerii de asigurare trebuie sa respecte neconditionat prevederile acestei hotariri. Totodata, s-a pus in discutie si situatia certificarii intermediarilor in asigurari/resigurari, termenul expirind pe 18 noiembrie 2018.

Garantarea stabilitatii pietei de asigurari este o prioritate a Guvernului de la Chisinau, unde va fi asigurata predictibilitatea, similar sectorului financiar-bancar, unde au venit investitori precum banca Transilvania si BERD, a afirmat de curand Premierul Republicii Moldova, Pavel FILIP.

Declaratia a fost facuta in contextual unei intalniri a oficialilor de la Chisinau cu reprezentantii Consiliului Birourilor Carte Verde de la Bruxelles.

"Piata asigurarilor creste, garantiile financiare sunt indeplinite, iar asiguratorii locali achita despagubirile. Asta inseamna ca lucrurile se misca in directia corecta". De asemenea, potrivit acestuia, piata asigurarilor genereaza venituri, fiind capabila sa acopere pe deplin volumul obligatiilor asumate, iar produsul de asigurare Carte Verde este unul profitabil. "Acolo, unde apar probleme, suntem gata sa intervenim", a mai spus Pavel FLIP. 

In acelasi context, Presedintele Comitetului de monitorizare al Consiliului Birourilor de la Bruxelles, Daniel WERNLI, a remarcat o buna colaborare cu Biroul National al Asiguratorilor de Autovehicule din Moldova (BNAA) si importanta fortificarii acestuia. "Vrem ca BNAA sa fie unul puternic, functional si un partener de incredere", a accentuat acesta.

Amintim ca Moldova a intrat in sistemul Carte Verde in anul 2001, iar pana in 2009 a detinut calitatea de membru tranzitoriu. Ulterior a fost decisa intrarea intr-un proces de monitorizare, calitate mentinuta pana in prezent. De asemenea, in octombrie 2015, Moldova a fost suspendata din sistem, decizie revocata ulterior in iunie 2016. De asemenea, in 2017, a fost luata decizia Consiliului Birourilor de prelungire a perioadei de monitorizare pentru Moldova cu 3 ani. 

sursa: www.xprimm.md


Brokerul  de asigurare - reasigurare "MGP Broker" S.R.L. a aderat la Asocia?ia Brokerilor de Asigurare - Reasigurare din R.M.

A.B.A.R. deja are 19 membri , majoritatea regasindu-se in top-urile celor mai mari brokeri conform primelor subscrise.

Despre Abar

ABAR a fost creata in anul 2009 este o asocia?ie neguvernamental?, apolitic?, necomercial?, avīnd drept scop formarea si sus?inerea statutului profesionist al brokerilolor de asigurare ?i reasigurare, reprezentarea ?i protec?ia intereselor membrilor s?i, protec?ia intereselor consumatorilor serviciilor de asigurare etc.

afl? mai mult

Abonare Newsletter

pentru a putea primi ultimele noutati!: